poniedziałek, 20 czerwca 2011

Narcyzm na Facebooku w promocji

Autor: dorsz
Czy Facebook jest napędzany przez narcyzm? Okazuje się, że tak. Osoby ze skłonnościami do narcyzmu są najaktywniejszymi użytkownikami Facebooka. A obserwacje dokonywane przez psychologów i socjologów warto wykorzystać w promocji na Facebooku. Efektywnej promocji.

W teorii media społecznościowe są narzędziem pozwalającym na utrzymywanie kontaktów z prawdziwymi ludźmi: przyjaciółmi, współpracownikami, znajomymi. Jednak najnowsze badania dowodzą, że profil na Facebooku nie tylko nie musi odzwierciedlać prawdziwej osobowości osoby, do której należy, ale może być wręcz sposobem na radzenie sobie z niskim poczuciem własnej wartości.

Badania zostały opisane w dziale "Publikacje" na stronie Promocja-na-Facebooku.com.pl. Autorzy przywołują eksperyment przeprowadzony przez Sorayę Mehdizadeh i analizują jak wyniki owego badania wpływają na możliwości promocji marki na Facebooku. Badania Sorai Mehdizadeh wskazują, że im niższe poczucie własnej wartości, tym głębsze skłonności narcystyczne charakteryzują daną jednostkę i tym aktywniejsza jest ona na Facebooku.

Poczucie własnej wartości – tłumacząc najprościej, za Wikipedią - to stan psychiczny powstały na skutek elementarnej, uogólnionej oceny dokonanej na własny temat.

Samoocena z kolei to generalizująca postawa w stosunku do samego siebie, która wpływa na nastrój oraz wywiera silny wpływ na pewien zakres zachowań osobistych i społecznych. Podstawą samooceny jest samowiedza, czyli zespół sądów i opinii, które jednostka odnosi do własnej osoby. Te sądy i opinie dotyczą właściwości fizycznych, psychicznych i społecznych.

Amerykańska grupa psychologów z University of Georgia doszła do wniosku że profil może być podstawą do określenia, który internauta ma skłonności narcystyczne. Zauważyli oni bowiem, że osoby narcystyczne wykorzystują Facebooka w sposób ułatwiający im autopromocję. Wiedza o tym, którzy internaci najaktywniej działają na Facebooku jest istotna, gdy chcemy aby organizowana przez nas promocja na Facebooku była efektywna i oparta o wiarygodne przesłanki.

Badacze poprosili 130 internautów posiadających profile na Facebooku aby wypełnili kwestionariusze osobowościowe. Następnie poddali analizie ich zamieszczone na Facebooku profile. W kolejnym etapie eksperymentu, postronni sędziowie (bez wykształcenia psychologicznego) zostali poproszeni o określenie kto i do jakiego stopnia jest, ich zdaniem, narcyzem. Okazało się, że „zwykli” użytkownicy potrafią wyczuć kto z ich znajomych jest narcyzem. Co więcej osoby ze skłonnościami narcystycznymi miały ogromną liczbę „znajomych”

Uniwersyteccy badacze skonkludowali, że ilość „przyjaciół” i wpisów na profilu koreluje z narcyzmem. Jeden z badaczy tłumaczy, że także w życiu pozawirtualnym osoby narcystyczne angażują się w liczne, ale płytkie związki.





o Autorze

Autor jest konsultantem agencji zajmującej się promocją na Facebooku i pasjonatem odkryć współczesnej psychologii społecznej.



Artykuł pochodzi z serwisu Albercik.pl - darmowe artykuły na WWW

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz